10:40

Kwasy BHA i LHA - zbiór informacji, czyli co należy wiedzieć o kwasach

Witajcie kochani!

To już drugi post z serii 'Kwasy - zbiór informacji'. tym razem na tapetę pójdą dwie grupy kwasów - BHA i LHA. Jesteście ciekawi ich właściwości ? Zapraszam do przeczytania całego wpisu :)



Dwa tygodnie temu pojawił się wpis o kwasach AHA ( przeczytacie o nich TUTAJ! ) , które różnią się znacząco od kwasów BHA i LHA. Przede wszystkim kwasy BHA są rozpuszczalne w tłuszczach, co oznacza, że działają głębiej i są lepiej tolerowane przez naszą skórę. Kwasy BHA są alternatywą dla osób, które nie tolerują kwasów AHA. 

W kosmetyce wykorzystuje się jeden kwas z grupy BHA - kwas salicylowy. Kwas pozyskiwany jest z  kory wierzby , wykazuje bardzo podobne właściwości do kwasów AHA, ale skutki uboczne (pieczenie, swędzenie, zaczerwienienie, nadmierne złuszczanie skóry) występują o wiele rzadziej. Kwas salicylowy spokrewniony jest z aspiryną (kwas acetylosalicylowy), a co za tym idzie wykazuje działanie przeciwzapalne, łagodzące , gojące.

Tak jak wcześniej wspomniałam, kwas jest rozpuszczalny w tłuszczach, co oznacza, że ma zdolność do przenikania wgłąb skóry i ma możliwość dogłębnego oczyszczenia porów -  dzięki tej specyfikacji powinny szczególnie zainteresować się nim osoby z cerami zanieczyszczonymi, tłustymi i trądzikowymi (kwasy BHA będą efektywniejsze w działaniu niż AHA), co nie oznacza, że nie mogą używać go np. cery suche. Nie posiada on bowiem właściwości wysuszających, więc droga wolna :)

W odróżnieniu od kwasów AHA, na kwasy BHA i LHA  nasza skóra się nie uodparnia, co oznacza, że możemy ich używać przez cały czas.

Stężenie kwasu
Kwasy BHA w odróżnieniu od kwasów AHA, by działać efektywnie, potrzebują jedynie 1-2% stężenia (LHA 0.3-2%).  Już w tak niskim stężeniu wykazują działanie antybakteryjne, przeciwgrzybicze, oczyszczające, przyspieszające gojenie, przeciwzaskórnikowe , regulują odnowę komórkową skóry i zwiększają działanie innych preparatów kosmetycznych. Stężenia +10% kwasem salicylowym polecane są osobom z trądzikiem niezapalnym i zapalnym, zaskórnikowym, z zapaleniem mieszków włosowych, trądzikiem różowatym czy łuszczycą.

Podłoże, w którym działa najefektywniej...
Kwas salicylowy i LHA rozpuszczalny jest w tłuszczach i w  alkoholu etylowym. Co za tym idzie możemy tworzyć zarówno sera/toniki/kremy na bazie wody (kwas należy wcześniej rozpuścić w alkoholu lub w fazie olejowej) lub na bazie oleju.




Jakie pH?
Moc kwasu (pKa) wynosi 2.97. Kwasy BHA bardziej lubują w kwaśnym środowisku, dlatego optymalnym pH jest wartość 2.5-3. Powyżej pH 4 kwas działa głównie nawilżająco.

Kwas LHA?  
Jest to nowa pochodna kwasu salicylowego - lipohydroksykwas. Kwas posiada identyczne właściwości jak kwas salicylowy, z tym, że dzięki swojej unikalnej budowie, (połączenie z łańcuchem lipidowym) działa on jeszcze łagodniej i ma większe powinowactwo do naszego naskórka. Efekt złuszczania jest bardzo podobny do naszego naturalnego - otóż następuje ono warstwa po warstwie, nie uszkadzając żadnych struktur naskórka. Kwas działa efektywnie już w stężeniu 0.3-2%. Optymalna wartość pH to 2.5-3, tak jak przy kwasie salicylowym. Kwas ten został zastosowany w kosmetykach firm należących do koncernu L'Oreal .

Kwasy BHA i LHA potrzebują czasu, bowiem nie działają one natychmiastowo. Pierwsze efekty to oczywiście wygładzenie cery, aczkolwiek jeśli mówimy o dogłębnym oczyszczeniu porów, musimy na to poczekać. Inni krócej, inni dłużej, wiele zależy od tego jak bardzo mamy zanieczyszczoną cerę.Przy stosowaniu tego typu kwasów bardzo możliwy tak zwany 'wysyp'. Jest to całkowicie naturalne i nie należy odstawiać kwasu tylko dlatego, że w początkowej fazie stan naszej cery uległ pogorszeniu. Należy zacisnąć zęby (trwa to maksymalnie 6-8 tygodni), a potem cieszyć się piękną, czystą cerą :) 

Działanie kwasów BHA i LHA w skrócie  
-antybakteryjne
-przeciwgrzybicze
-przeciwzapalne
-przeciwzaskórnikowe
-odblokowują pory
-sprzyjają procesowi gojenia się wyprysków i podrażnień
-regulują odnowę komórkową i nadmierne rogowacenie
-działają złuszczająco
-zwiększają działanie innych preparatów kosmetycznych
-zmniejszą płytkie blizny potrądzikowe
-skutki uboczne ( pieczenie, szczypanie, podrażnienie) występuje o wiele rzadziej, aniżeli przy kwasach AHA

Produkty z kwasami BHA i LHA


Używacie tych kwasów? Może wolicie kwasy z grupy AHA? Jakie są Wasze doświadczenia?:) 


Pozdrawiam!  

16 komentarzy:

  1. Mam ten żel z Sylveco i właśnie zakupiłam tonik z BU - połączę je w pielęgnacji w styczniu i zobaczymy jak to będzie, ale planuję stosować je miejscowo, na brodę i ewentualnie czoło, bo tu mam największy problem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Żel jest cudowny, używam go od ponad dwóch tygodni i wiem, że lepszego nie znajdę :)

      Usuń
  2. Mam zamiar kupić sobie ten tonik z BU :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest bardzo fajny, warto w niego zainwestować :)

      Usuń
  3. świetny post ;) własnie takiego potrzebowałam ;) chętnie wypróbuję la roche porsay ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Świetne posty dotyczące kwasów, naprawdę. Dziękuję!
    Zaczęłam stosować kwasy stosunkowo niedawno, najpierw Skinoren, potem Pharmaceris Almond Peel 10%. Po obu efekty były zadowalające, wiec postanowiłam spróbować czegoś innego i nie wahałam się zainwestować troszkę więcej - kupiłam Effaclar Duo i K. Niestety ten pierwszy zupełnie zmasakrował mi twarz... oprócz bolesnych podskórnych gul dostałam dosłownie wysypu zaskórników. Czy to jest jakiś etap oczyszczania porów? Te czopy z łoju i potu dosłownie zaczęły wyłazić, miałam tarkę na skórze. Wiesz może dlaczego coś takiego się stało? Odstawiłam ten Effaclar i po dwóch tygodniach stosowania jedynie kremu nawilżającego mam ładną cerę i jest okej. Dać mu jeszcze szansę?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To ja dziękuję za tak miłe słowa :)
      Owszem, przy stosowaniu kwasów (zwłaszcza BHA i LHA) następuje pogorszenie stanu cery, dlatego wiele osób tak szybko się poddaje. Jakie jest moje zdanie? Aby przejść wysyp i cieszyć się czystą cerą. Po odstawieniu kwasu, skóra szybko powraca do poprzedniego stanu, wygląda wizualnie lepiej, ale nadal jest zanieczyszczona :( Dlatego tak bardzo ważne kontynuowanie kuracji, bo efekty będą długofalowe.

      Usuń
    2. Dziękuję za odpowiedź:) Czytałam o pogorszeniu stanu cery, ale trochę mnie to zaniepokoiło, bo przy Skinorenie i Pharmacerisie nie było niczego takiego... nie wzięłam pod uwagę, że Effaclar Duo jest trochę mocniejszą mieszanką zupełnie innych kwasów.
      W nowym roku zacznę znowu. I na pewno będę tu wracać:)

      Usuń
  5. jeszcze nie miałam kwasów w kosmetykach, tylko typowe kuracje dermatologiczne.
    Ale chętnie zakupię sobie tonik na dobry początek :)

    Lubię serię o kwasach, bo na tym się nie znam, a chciałabym się doedukować.
    Idę niedługo do dermatologa, może mi wrzuci jakieś kwasy to pielęgnacji.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo, w planach mam jeszcze kilka wpisów na temat kwasów. :)

      Usuń
  6. Najgorsze jest 'zacisniecie zębów' i przetrwanie pogorszenia skóry.. Wtedy droga do trądziku neuropatycznego już prosta, ech. Ale mi BHA zdecydowanie bardziej służą :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Witam,
    który z toników z kwasem salicynowym 2% polecałabyś bardziej :
    http://www.biochemiaurody.com/sklep/tonikbha.html
    http://mazidla.com/gotowe-zestawy/toniki-z-kwasami/mazida-tonik-z-kwasem-salicylowym-2.html

    To będzie moja pierwsza przygoda z "kręceniem" ;)
    pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  8. Man właśnie ten etap pogorszenia skóry :( Dzięki za wpis, bo już chciałam odstawiać produkty bo myślałam że szkodzą! NO cóż zaciskam zęby i dam znać jak minie ten etap. Mam pytanko czyli BHA można stosować nonstop a AHA 3 miesiące i pozniej tyle samo przerwy? A jeśli stosuje tonik z BHA i AHA to czy moge stosować pomocy krem la roche Porsay Redermic R?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przerwy zależą od całej Twojej pielęgnacji, jeśli kwasy przeplatasz ze stosowaniem innych środków lub nie stosujesz ich codziennie (a np. co 2-3 dni), nie trzeba robić przerw, warto jednak dać odpocząć skórze, bo taka ciągła regulacja bardzo uwrażliwia naskórek.

      Tak, można, ale obserwuj skórę i nie stosuj ich bezpośrednio po sobie :)

      Usuń
  9. cześć:)
    bardzo przydatny post:)
    mam tylko pytanie, czy kwasy BHA i LHA można stosować z kwasem azaleinowym (SKINOREN) tzn, rano skinorem wieczorem tonik BHA/LHA?
    Dziekuje :*

    OdpowiedzUsuń

Super, że jesteś! 👍👍👍

Jeśli temat Cię zainteresował, chcesz podzielić się swoimi doświadczeniami, a może potrzebujesz pomocy - podziel się tym w komentarzach. Jeśli wymagasz kompleksowej pomocy i nie radzisz sobie z nadmiarem informacji - warto skorzystać z moich usług: mini-porady, czy też prywatnej konsultacji.

Pamiętaj, że nie jesteś sam - trądzik, to choroba, która dotyka nie tylko osoby w wieku dorastania, ale także dojrzałym. Dołącz do społeczności i zacznij cieszyć się piękną cerą ! ❤❤❤

Jednocześnie proszę o nie reklamowanie się na moim blogu. Reklama w tym miejscu jest płatna.

Komentarze są przeze mnie moderowane. W tym miejscu obowiązują pewne zasady.

Copyright © 2016 MademoiselleEve , Blogger