-->

2014/03/01

Tonizowanie skóry, dlaczego jest tak ważne?

źródło

Witajcie kochani!


Większość z nas uważa tonik za coś zbędnego. Kosmetyk, który nie działa spektakularnie, nie robi nic szczególnego ze skórą, i często jest pomijany w  naszej pielęgnacji. Popełniamy ogromny błąd, ponieważ nawet zwykły hydrolat, napar ziołowy, drogeryjny tonik o całkiem przyjemnym składzie jest bardzo ważnym punktem dobrze przemyślanej pielęgnacji. Jest tak samo ważny jak krem nawilżający, czy środek myjący. Dlaczego?

Odczyn powierzchni naszej skóry (pH) jest lekko kwaśny. W zależności od obszaru, waha się on między 4-7 pH, jednak zawężając i uogólniając tę wartość, wynosi około 5, 5. Myjąc twarz agresywnymi środkami myjącymi (np. zasadowymi mydłami) podnosimy pH naszej skóry i niszczymy naturalny, ochronny płaszcz wodno-lipidowy (jak kto woli hydrolipidowy). Mycie  zdrowej, młodej skóry takimi środkami pozbawia ją tego płaszcza  na około dwie godziny. Oczywiście takie odnawianie płaszcza trwa o wiele dłużej w przypadku skóry uszkodzonej, mytej często takimi detergentami oraz w przypadku skór dojrzałych, gdzie regeneracja skóry jest bardzo spowolniona. Pewnie zapytacie się, a co to ma wspólnego z przewodnim tematem ? ;)

Kwaśne środowisko naszej skóry nie tylko działa ochronnie, ale i przeciwgrzybiczo i antybakteryjnie, ponieważ uniemożliwia rozwój patologicznych bakterii i grzybów na skórze. Pozbawiając skórę tej ochronnej warstewki i katując ją tak agresywnie, niestety możemy tylko pogorszyć jej stan - nawrót trądziku, zwiększony łojotok, suchość, zwiększona ilość przebarwień, przyspieszenie procesu starzenia. Używanie toników jest tak ważne (zwłaszcza kwasowych, o lekko zaniżonym pH), ponieważ przywraca skórze jej naturalne pH i przyspiesza odnowę ochronnej warstewki. Odświeża ją, normalizuje i działa antybakteryjnie i przeciwgrzybiczo (dlatego warto wzmocnić ten efekt zaniżając lekko pH).  Toniki działają 'osłonowo' i profilaktycznie, łagodzą skutki uboczne stosowania agresywnych środków myjących. Utrzymują odpowiedni poziom nawilżenia (więc skóra wolniej się starzeje). Zwykły, często wykluczany z  pielęgnacji tonik, jest bardzo ważnym punktem pielęgnacji i nie należy go wykluczać.



Tonikiem może być hydrolat (woda kwiatowa), napary i wywary z ziół, woda demineralizowana wzbogacona półproduktami, woda termalna, kupne toniki. Opcji jest naprawdę wiele ;) Kolejna sprawa - wiele osób wymaga cudów od tego typu produktu i gdy nie widzi większych efektów, odkłada go. Podstawową i główną rolą toniku jest tonizowanie skóry, jej odświeżenie, usunięcie pozostałych zanieczyszczeń i przywrócenie naturalnego pH. Nie oczekujmy, że tonik wybieli nam przebarwienia, będzie remedium na problemy skórne, czy 'wyprasuje' nam zmarszczki. Owszem, toniki kwasowe, z substancjami aktywnymi mogą tak zadziałać na nasza skórę, ale nie przesadzajmy z naszymi wymaganiami. Potrzeba na to czasu, cierpliwości i regularnego stosowania,a efekty i tak nie będą piorunujące.;)


Jestem ogromną fanką toników z kwasami, ale nawet zwykły hydrolat, bez żadnych urozmaiceń może świetnie wpłynąć na naszą skórę. Nie zadziała on tak dobrze jak serum, bo to nie ten typ produktu. Dobrze dobrany tonik nie powinien wysuszać, podrażniać i uczulać. Powinniśmy czuć ukojenie, delikatne nawilżenie, odświeżenie. Niektóre toniki mogą także wpływać na szybsze gojenie skóry, jej regenerację, zwężenie porów, zmniejszenie łojotoku czy delikatne rozjaśnienie skóry. Ponadto zwiększają one działanie innych kosmetyków.  Wybierając tonik powinniśmy zwrócić uwagę na to, by:

  • Nie zawierał alkoholu i i potencjalnie drażniących substancji (często w tonikach występuje glikol propylenowy, który może podrażniać. Zwiększa działanie substancji aktywnych, ale niektóre osoby źle na niego reagują)
  • Miał możliwie krótki skład
  • Nie zawierał barwników i syntetycznych substancji zapachowych (ewentualnie by produkt nie był mocno perfumowany)
  • Zawierał substancje łagodząco-nawilżajace (np. alantoina, pantenol, witaminę b3, glicerynę, kwas hialuronowy ekstrakty rośline (uwaga alergicy i wrażliwcy))
  • Miał neutralne lub lekko kwaśne pH (do 6-7pH)
  • Posiadał możliwie łagodne konserwanty, choć z tym bywa różnie - ich potencjalne działanie drażniące może być złagodzone substancjami aktywnymi


Przewiduję spis toników  (kupnych, ale i własnej produkcji)- jeśli macie swoich ulubieńców, to będzie mi miło, jeśli podzielicie się swoimi perełkami :)


Używacie toników? ;)

51 komentarzy:

  1. jak to mozliwe,ze woda ziolami (napar)zmienia ph skory? ;o

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Napar ziołowy i wody kwiatowe mają zazwyczaj pH w graniach 5-6, więc jeśli pH zostało zawyżone, to z pewnością go przywrócą ;)

      Usuń
  2. Od teraz kiedy ktoś będzie mnie pytał 'ale po co w ogóle tonik?' będę go odsyłać do tego wpisu :) A moim typem na tonik idealny jest ten od P&R, chociaż nie wiem jakie ma pH, będę musiała sprawdzić. Czekam na Twoją listę, może znajdziesz na niej miejsce na coś naturalnego? Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście, że tak. Już sobie zapisuję:)

      Usuń
  3. Szczerze mówiąc nie jestem fanką toników, bo "nic nie robią". Chociaż ostatnio odkryłam, że tonik Michael Todd True Organic Lemon Toner jest odpowiedzialny za trzymanie mojej cery w ryzach. Nie używałam go ponad tydzień, a na mojej twarzy pojawiło się pełno wyprysków (+oczywiście inne czynniki). Z chęcią poznałabym jego polski odpowiednik :) W zapasach mam nierozrobiony tonik BU z kwasami i ciągle nie mogę dokupić do niego alkoholu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Toniki kwasowe to moje must have, również trzymają moją skórę w ryzach i wygląda przyzwoicie :)

      Usuń
  4. Dobry tonik ważna rzecz!
    Mój ulubiony na dzień dzisiejszy to tonik z kwasami PHA ze sklepu kolorowka.com :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Również używam toniku z kwasami PHA :)

      Usuń
  5. U mnie jak dotąd ,w roli toniku,najlepiej sprawdza się hydrolat różany.

    OdpowiedzUsuń
  6. A czy woda miceralna zalicza sie do tonikow?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie!!! To jest zupełnie co innego i nie mozna zastąpić toniku woda miceralna!!

      Usuń
    2. Ale bardzo dobry pomysł na wpis by zwrócić uwagę na ten problem

      Usuń
    3. Woda micelarna służy do oczyszczania twarzy, analizując skład wielu produktów możesz dojść do wniosku, że działa podobnie jak tonik (oczywiście micele dodatkowo usuwają zanieczyszczenia) Owszem, nie odświeżysz twarzy taką wodą jak tonikiem, ale w wieczornym demakijażu woda/płyn micelarny może spokojnie zastąpić tonik.

      Usuń
  7. Tonik zawsze jest na mojej półce w łazience, nie mam jakiegoś ulubionego. Chętnie zapoznam się z listą toników, którą tworzysz. Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lista pojawi się pod koniec miesiąca ;)

      Usuń
  8. Podbijam pytanie Kamili - ostatnio kupiłam micel Dermedic HydraIN i niezbytnio radzi sobie z demakijażem tuszu i kombinuję jak tu go wykorzystać ;) i czy woda różana też będzie ok?
    Ja sama zaczęłam używać toniku ze 2 tygodnie temu i dzięki takim informacjom jak Twój post utwierdzam się w przekonaniu, że 18 zł wydane na tonik Baikal Herbals do skóry tłustej i mieszanej nie było kwotą wyrzuconą w błoto ;) moja Przyjaciółka zrobiła risercz wśród toników i wyszło jej, że ten Baikal jest jednym z najlepszych składowo. Wierzę jej na słowo bo zna się na rzeczy i nie poleciła by mi bubla, więc możesz się mu przyjrzeć i go ewentualnie umieścić w tym zestawieniu :)
    Pozdrawiam,
    Basia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za propozycję :) Tak, wody micelarne, jak i wody kwiatowe mogą służyć za tonik :)

      Usuń
  9. Jeden z moich pierwszych wpisów dotyczy właśnie toniku Fitomed Lukrecja gladka :) skład ma chyba doskonaly, mega nawilzajacy i także przywracający lekko kwaśne pH :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Przez wiele lat zapominałam o toniku ale odkąd używam go regularnie moja cera wygląda dużo lepiej :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Także widzę, że moja cera jest w o wiele lepszym stanie :)

      Usuń
  11. Ja najczęściej kupuję toniki z Ziaji, ale bardzo fajny jest tonik oczyszczająco-nawilżający z Lirene.

    OdpowiedzUsuń
  12. Hydrolaty górą, zwłaszcza różany, migdałowy i melisowy :) Lubię też oczarowy.
    Z drogeryjnych na razie mam jeden ukochany - z urody melisowy. :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Ewa, świetny pomysł z tym spisem toników! Ze swojej strony proponuję Eva Natura Herbal Garden z ekstraktem z czerwonej koniczyny (naprawdę dobry i śmiesznie tani) i Oeparol z olejem z nasion wiesiołka (uwielbiałam starszą wersję, ale widzę, że nowa też zbiera pozytywne opinie).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :)
      Znam ten tonik, jest bardzo dobry :) A spis toników chyba podzielę na dwie części - produkty gotowe, ogólnodostępne i te naturalne, jednoskładniowe :)

      Usuń
  14. Dobre są toniki z Ziaji a także domowej roboty tonik pietruszkowy ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O pietruszkowym słyszałam wiele dobrego :)

      Usuń
  15. domowej roboty tonik z kwasem hialuronowym 5% i kwasem mlekowym 10% - cudo!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Uwielbiam toniki z kwasami, szkoda, że kwas mlekowy szkodzi moim naczynkom ;/

      Usuń
  16. Nie używam kupnych toników od kilku lat, odkąd zaczęłam używać hydrolatów. Mojej bardzo wrażliwej, naczynkowej cerze wspaniale robi hydrolat oczarowy i z róży damasceńskiej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo lubię hydrolat oczarowy, różane sprawdziły się przeciętnie :)

      Usuń
  17. hydrolat z kiełków pszenicy! od lat mój kwc- żaden tonik/hydrolat go nie przebił

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie miałam jeszcze tego hydrolatu, muszę mieć go koniecznie! :D

      Usuń
  18. Czekam z niecierpliwością na post z tonikami, obecnie chyba najlepeij spisują się u mnie toniki z ziaji i micelek z bebeauty. :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Świetny post :) Ja na przekór wszystkim zawsze byłam wielką fanką toników i zdawałam sobie sprawę jak ważne są w pielęgnacji cery :) Często sięgam po toniki Ziaji, teraz moim ukochanym jest tonik Urody Melisa, czaję się też na pierwszy hydrolat, tylko jeszcze za bardzo nie wiem, który wybrać na pierwszy raz do cery mieszanej :) Może coś poradzisz Kochana ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo :)
      Bardzo polecam Ci hydrolat oczarowy i lipowy. Jeśli masz dodatkowo tendencję do naczynek - kocankowy i hydrolaty różane. :)

      Usuń
  20. Strasznie się cieszę, ze trafiłam na Twojego bloga. Ja prawie 40-tka doszłam do wniosku, że nie potrafię pielęgnować swojej twarzy. A, ze mam problemy z androgenami łojotok i krosty nie są mi obce. Będę tu gościć częściej. Ostatnio interesuje mnie temat kuracji retinoidami, kupiłam sobie taki lekki La-Roche Effaclar K, muszę zaopatrzyę się w jakiś krem nawilżający i z filtrem. Czy hydrolat rozmarynowy nadaje się do przemywania twarzy przy takiej kuracji?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja bardzo się cieszę, że będziesz tu dalej zaglądać ;) Hydrolat rozmarynowy może być zbyt ostry przy takiej kuracji, chociaż musisz sprawdzić - każdy ma inny stopień wrażliwości. Przy cerze podrażnionej świetnie sprawdza się hydrolat z kwiatu kocanki, lipowy i hydrolaty różane. :)

      Usuń
  21. Bardzo przydatny post !:) Wiele razy zastanawiałam się po co właściwie ten tonik a Ty wyczerpałaś temat, już nie mam pytań :D

    OdpowiedzUsuń
  22. Ostatnio kupiłam mój pierwszy tonik :) Jest to tonik nagietkowy firmy ziaja. Nie zauważyłam większych zmian na mojej cerze odkąd go używam xd Myślisz, że jest on odpowiedni do cery suchej?

    OdpowiedzUsuń
  23. Jakiś czas używałam toniku z mleka, bo słyszałam, że jest całkiem fajny, natomiast czułam "ściągnięcie" skóry po nim, więc go odstawiłam. Tak to używam toniku z zielonej herbaty, którą sama zaparzam. Oczywiście jest to zwykła, sklepowa, torebkowa herbata, chociaż wiem, że te liściaste są lepsze.
    Ale lepszy taki "torebkowy" tonik, niż żaden. :)

    OdpowiedzUsuń
  24. Chciałabym wprowadzić do pielęgnacji wieczornej tonik z 6% kwasem PHA. Nie do końca jednak wiem jak go stosować. Tzn. mogę go używać jak zwykły tonik tj. zaraz po umyciu twarzy żelem do mycia, czy też najpierw zwykły tonik (hydrolat), a dopiero na taką zbalansowaną skórę można nakładać tonik kwasowy (tak nijako jako serum)? Pozdrawiam Magda

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Magdo, najlepiej tonik nakładać po zakończeniu etapu oczyszczania, mimo że zawiera łagodne kwasy, stosowany zaraz po oczyszczeniu może spowodować podrażnienia, najlepiej takie preparaty nakładać na uspokojoną, oczyszczoną cerę ;)

      Usuń
  25. Witam, czy po przemyciu twarzy tonikiem mam czekać aż wyschnie czy mogę nałożyć krem na "mokrą" od toniku skórę? Z góry dziękuję za odpowiedź! Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  26. Ewo, szybkie pytanie: czy przy wyborze hydrolatu kierować się zasadą "im niższe pH, tym lepiej"?
    Czy jest istotna różnica między hydrolatem który wg BU ma pH równe 4-5,5 a takim o 5-6?

    Dziękuję za wysiłek jaki wkładasz w prowadzenie tego bloga :)
    Alicja

    OdpowiedzUsuń

Super, że jesteś! 👍👍👍

Jeśli temat Cię zainteresował, chcesz podzielić się swoimi doświadczeniami, a może potrzebujesz pomocy - podziel się tym w komentarzach. Jeśli wymagasz kompleksowej pomocy i nie radzisz sobie z nadmiarem informacji - warto skorzystać z moich usług: mini-porady, czy też prywatnej konsultacji.

Pamiętaj, że nie jesteś sam - trądzik, to choroba, która dotyka nie tylko osoby w wieku dorastania, ale także dojrzałym. Dołącz do społeczności i zacznij cieszyć się piękną cerą ! ❤❤❤

Jednocześnie proszę o nie reklamowanie się na moim blogu. Reklama w tym miejscu jest płatna.

Komentarze są przeze mnie moderowane. W tym miejscu obowiązują pewne zasady.